• Att bygga hus

Så jobbar vi för ännu nöjdare kunder

Vi är så stolta över våra nöjda kunder. Men vi jobbar också hårt för det. Malin Odeén, NKI-ansvarig produktchef på SmålandsVillan, berättar mer.

Stadigt i branschens toppskikt

Varje år gör Prognoscentret en NKI-undersökning* bland alla kunder som byggt hus med olika företag runt om i landet. Och här brukar SmålandsVillan alltid ligga bra till, vilket såklart gör oss oerhört glada och stolta. För bakom framgången ligger en hel del arbete, förklarar Malin.

Malin Odéen

– Vi har jobbar rätt intensivt med kundnöjdhet i flera års tid nu. Och då inte bara med våra säljare och projektledare, utan med en stor del av organisationen, vilket har gett väldigt positiv respons.

Delaktighet i fokus

Malin menar nämligen att allas insatser räknas. Även om säljaren och projektledaren är de som träffar kunden, är arbetet bakom kulisserna mycket värt. Till exempel att svara på frågor, att räkna rätt på material till huset eller reda ut eventuella problem.
– Säljaren och projektledaren kan inte allt, och de ska inte behöva kunna allt. Då hade vi andra inte behövts. Vi har faktiskt identifierat nio olika arbetsgrupper som på ett eller annat sätt berör kundens avtal med oss, även om kunden aldrig träffar dem. Och nu har alla dessa varit med och bidragit till förbättringen.

Kvinna och man på byggarbetsplats där de bygger ett nyckelfärdigt hus

Stadigt grepp om stafettpinnen

Att väcka medvetenheten om hur vi alla faktiskt påverkar hur du som kund upplever hela SmålandsVillan är en viktig del i det hela. Det har inte bara lett till en hel del personliga aha-upplevelser – utan också bidragit till bättre samarbete mellan avdelningarna. Stafettpinnen har blivit ett begrepp, man vill lämna över snyggt och underlätta för varandra, berättar Malin.
– I början kanske vissa tyckte ”varför ska jag sitta här och snacka nöjda kunder, jag träffar ju aldrig någon kund”. Men det vände snabbt till att alla blev positiva och mer insatta i hur helheten påverkar resultatet.

Bygger från grunden

Bemötandet är självklart viktigt för nöjda kunder, och att bjuda på bullar på husvisningen är säkert ingen nackdel. Men Malin menar att det är när vi gör rätt inifrån organisationen som vi skapar den stora skillnaden för dig som kund. Det gäller allt från snabb återkoppling till säljare och projektledare med bra svar på frågor, till att inköpsavdelningen gör allt för att vi får trygga leverantörer och kan hantera leveransförseningar på ett bra sätt och att reklamationsavdelningen hjälper till om något går fel – med mera.
– Ja, även jag i min roll som produktchef behöver tänka till så att jag inte stoppar in något i husen som vi sedan inte kan hantera i produktionen. Att få nöjda kunder är ett ständigt pågående arbete, vi får ju nya kunder som bedömer oss hela tiden. Så det handlar om att fortsätta vara bra, med målsättningen att bli ännu bättre. Att fortsätta jobba med helheten.

Hur vi hanterar varandra

När du väljer att bygga hus med SmålandsVillan kan du lita på att en stor del av personalen gör allt för att du ska bli nöjd. Men för att du som kund ska bli nöjd behöver vi också tänka på hur vi hanterar varandra, säger hon.

Ett par träffar säljare för att bygga hus

– Man brukar ju prata om företagskultur, att den sitter i väggarna. Men det handlar minst lika mycket om alla oss som jobbar på SmålandsVillan, det är ju vi som kan måla om väggarna. Det är därför jag brinner för detta, det påverkar varenda medarbetare. Nöjda kunder är belöningen. Och när alla är med

*NKI står för nöjd kund-index, alltså ett mått på hur nöjda kunderna är, till exempel i en viss bransch.

Inspirationsbild för inredning i nybyggt hus
Johannes Laestadius Säljare, Smålandsvillan

Beställ vår huskatalog

På brevlådan inom några dagar

Hej!

Berätta för oss i vilken kommun du vill bygga. Vi kommer anpassa webbplatsen till din valda kommun för att förenkla för dig.